Bore Poddighe (Sassari, 6 gennaio 1871 – Iglesias, 14 novembre 1938) è stato consegnato alla memoria popolare, e collocato tra i grandi poeti sardi, per la nota opera “Sa Mundana Cummedia”. Lo scritto poetico, di vigorosa denuncia sociale e di acceso anticlericalismo, era stato pubblicato tra gli anni 1917 e 1922. Successivamente il questore di Cagliari – siamo nell’anno 1935 e dunque in pieno regime fascista – censura e vieta la diffusione del poemetto perché “… in dialetto sardo ed incitante all’odio di classe e al vilipendio della religione e dei suoi ministri”, dando inoltre “disposizione al commissario di Iglesias perché sequestrasse tutte le copie ancora in vendita e trasmettesse in visione tutti gli altri opuscoli di produzione di Poddighe”.
Ma tante altre composizioni, oltre Sa Cummedia, meritano di essere apprezzate e divulgate perché permettono di conoscere più profondamente un discusso autore e il suo mondo di idealità e sentimenti, esaltandone l’innato valore poetico. Paolo Pillonca, che anni fa curò il volume Cantones per la Collana Sa Musa edito da Domus de Janas, scrive di tiu Bore come di un poeta e “òmine chi cheriat dare imparos virtudosos a sa zente sarda”; frutto certamente di una forte esperienza maturata sul campo del lavoro e per la sensibilità verso una politica sociale di giustizia.
Bore, figlio dei dualchesi Filomena Piras e Bachisio Poddighe, nacque casualmente a Sassari e tornò nel piccolo centro del Màrghine pochi giorni dopo, vivendovi fino ai 18 anni. Alla ricerca di un lavoro stabile si trasferisce ad Iglesias e trova lavoro come minatore nei pozzi di Monteponi e San Giovanni. Nell’Iglesiente vivono e lavorano anche i poeti Sebastiano Moretti di Tresnuraghes, Pietro Caria di Macomer, Antonio Bachisio Denti di Ottana, a cui lo lega la comune passione e una profonda amicizia. Nel 1900 si unisce in matrimonio con Maria Zuddas di Sardara, che tra il 1901 e il 1917 gli diede sei figli (Virgilio, Erminia, Laura, Giuditta, Rinaldo e Bachisio). Nel 1910 emigra a Torino, ma il soggiorno piemontese è breve; problemi di salute della moglie, che mal sopporta il clima della città, lo fanno ristabilire definitivamente ad Iglesias. A seguito della scomparsa degli amici poeti (Moretti nel 1932 e Caria nel 1934) e per le sofferenze e noie relative al sequestro dell’opera Sa Mundana Cummedia, il poeta di Dualchi cede ad una forte e grave depressione che nel novembre 1938 lo porterà al suicidio.
SA VERIDADE
Una campura de bellas ispigas,
totu ingranidas in colore ‘e oro,
sun pro s’umanidade unu tesoro
chi cumpensat suores e fadigas.
Gasi iscrittos in pàginas e rigas
sos bellos versos de su Logudoro,
in èpocas modernas e antigas
sunu tesoros ch’allegran su coro.
Ma sunu pestes chi su coro umanu
attristan tantu e ponen in dolore
sas ispigas siccadas senza ranu.
Su matessi in disgustu e malumore
ponet su coro unu cantu mezzanu
in versos senza metru, né valore.
DIVISIONE DE SARDIGNA
Giudicadu de Karalis
1
Istòricos, antigos documentos
leggende de Corona e de Siotto
in giudicados o dipartimentos
chi fit divisa sa Sardigna noto,
degh’annos prima de su settighentos
a milli e battoschentos settantotto:
Karalis fin sos nùmenes insoro,
Arborea, Gallura e Logudoro.
2
Si naraian a puntu giudicados
ca de unu zuighe fini rettos.
Sos pòpulos comente sos soldados
a su cumandu insoro fin suggettos.
Benian in su tronu collocados
custos, a prepotenzia o elettos.
E in tale sistema guvernada
otto séculos s’ìsula est istada. (…)
Giudicdu de Arborea
1
Hapende già de su Cagliaritanu
giudicadu descrittu ogni contea,
in rima sarda montagna e pianu
passo como a cantare d’Arborea.
A Tharros fit su zùighe sovranu
chi guvernat sa zona tota intrea
ma cando istesit Tharros distruida
fit pro sede Oristanis costruida.
2
Austis si narat sa montuosa
contrada, cun Austis, Teti e Tìana
inue fit sa zittade famosa
chi a nùmene Albina giamàiana:
de buscos e de feras populosa
chi sos contes a cazza b’andaìana
in su tempus antigu, e oe in die
robba ‘e cazza no mancat da inie. (…)
Giudicadu de Logudoro
1
Hapende già cantadu ogni Regione
da s’Arborea passo a Logudoro,
a descrier s’istoria in cantone
de sas contradas e biddas insoro.
A Turres sede e dominazione
tenian sos zuighes cun decoro.
Innanti e cando distrutta est istada
Àrdara, fit sa sede cambiada.
2
Algheresa, giamada s’Alighera,
fit cun Puttufigari in cumpagnia
zittadella de mare in riviera
ricca d’ortaglia, de prama e d’olia.
In su sinu sou hat un’argentiera,
fortezza, portu ‘e mare e pischeria:
fértiles terras de agricoltura
òttimos binos cun aria pura. (…)
Giudicadu de Gallura
1
De Logudoro, pro me terra cara,
hapende già finidu, cun premura
a passos longos m’avvio in Limbara,
pro chi descria giòmpidu a s’altura
dogni bidda o zittade a vista giara
appartenente a sa forte Gallura
pro las dare a su pùbblicu presente
sa ch’est distrutta e sa ch’est esistente.
2
A cantu narat s’istòricu amigu
Bitti fi tue distrutta est istada
Dure da tempus remotu e antigu
e istesit de nou edificada:
Bitti, chi pro Sardigna est un’isprigu,
Onanì, Gorofai registrada
s’agatat puru in sa matessi zona
cun-d-una miniera ricca e bona. (…)
SA CREAZIONE DE SA TERRA E DE S’ÒMINE
1
Naran chi Deus cun manu potente
fatt’hat su chelu e sa terra esistìbile,
ma chi l’hat fatta dae su niente
dae certos unos no est ammittìbile.
Lu narat sa sienzia veramente:
da nudda a fagher cosa est impossìbile.
Chie su bonu sensu lu condurret
narat: pro fagher cosa, cosa occurret.
2
Cherinde fraigare unu palazzu,
senza nudda non faghet sa faina:
bi cheret abba, rena cun carchina,
pedra, mattone e opera de brazzu.
Dae su nudda mancu su sedazzu
non faghet pro colare sa farina:
materiale occurret meda o pagu
mancari siat pro fàghere un’agu. (…)
SA BEZZESA DE TIU NANNA
1
Partidu so, in chirca ‘e sa ‘ezzesa,
dae pizzinnu minore in sa titta,
semper andende in contìnua gitta
passad’hapo sa mia giovinesa.
Poi ‘e sessant’annos in s’impresa,
incontro sa ‘ezzesa malaitta:
tota ispurpada, pàllida e tremante
cun sa cara a sa morte simizante.
2
Logrados de s’incontru sos disizos,
abbrazzada mi l’hapo a bonu coro.
L’ammiro tantu, vénero e onoro,
sibbene iss’hapat de morte assimizos.
Est vera fonte de bonos cunsizos
che ‘alen veramente a pesu d’oro
e sos faeddos suos sun sentenzias. (…)
SU BENE OPERARE
1
D’esser giustu su votu lu mantenzo
cant’hat a biver sa persone mia
e chi s’alenu in su pumone tenzo
si poto passo in sa ‘eretta via.
A cuddos chi no l’ischin los prevenzo
chi finas ch’hapo lughe in sa pupia
e chi non variat su sentidu meu
penso de dare cunfortu e recreu.
2
Si de gosi est su meu naturale
est ca gosi m’hat fattu sa natura.
Su bene ammiro e odio su male
so dispostu ‘e su bene a tenner cura:
cun su coro benignu e liberale
l’educo s’ignorante criatura
e fina a cando connoscher lu dene
hap’ammustrare sa via ‘e su bene. (…)