Il pathos lirico dei sonettos di Nino Demurtas
Nino Demurtas (Tonara 1933 – Milano 2004) ha praticato la poesia fin dalla giovane età e da amantiosu del verso ne aveva coltivato i vari metri fino a sperimentare, con successo ed originalità, i componimenti a versi liberi. A conferma della buona qualità lirica e di contenuti conseguì importanti riconoscimenti in svariati concorsi letterari. Per Nino, l’immediata e innata capacità di far poesia si esaltava nel prediletto schema del sonetto, genere metrico in endecasillabo che ha caratterizzato anche la grande poesia italiana fin dalle sue origini. E proprio con gli accenti e sonorità del sonetto concepì la raccolta Rughes e consolos (TAS-Tipografi Associati, Sasssari, 2000); opera che lo consacrò allo straordinario ruolo di “intellettuale” dei sentimenti e del quotidiano nell’amore per la propria terra e radice. Postuma è invece la raccolta Amiga Poesia (Condaghes, Cagliari, 2014), curata da Renato Poddie, che nella prefazione sottolinea la potenzialità di “versi pieni di freschezza e modernità”, in cui si specchiano “aspetti importanti della vita culturale e sociale della Sardegna degli ultimi cinquant’anni del ‘900”. Nino Demurtas, dopo alterne esperienze lavorative giovanili a Nuoro, valuta l’opportunità di emigrare. Si trasferisce a Milano dove si occupa inizialmente della gestione di una cooperativa ed è poi impiegato per un consorzio di banche, prima della definitiva e stabile occupazione lavorativa alla SISAL. Subito si attiva nel sociale e nell’impegno al Centro Sociale Culturale Sardo di Milano, dove idea e istituisce, nel 1989, il Concorso Internazionale di poesia in lingua sarda: il primo del genere nato fuori dall’isola. Attraverso i suoi molteplici componimenti, e principalmente nella raccolta dei sonetti, affiorano prepotentemente gli affetti e valori familiari; il flusso musicale dei ricordi, in versi ricchi di pathos, alimenta una poetica che si nutre degli elementi della natura dove “sos logos” assurgono a rappresentazione emblematica della terra sarda. Le personali esperienze dell’emigrazione e della malattia si concretizzano in versi di profonda riflessione e rivelano, in modo diretto e colloquiale, i tanti ed esistenziali sofferti momenti del vivere. Salvatore Tola, da curatore e prefatore della prima pubblicazione del poeta tonarese, sottolineava anche l’aspetto morale della poetica, e scriveva: “Non poteva mancare in un poeta sardo il tema morale, su come cioè si debba vivere e rapportarsi con gli altri, (…) un’esperienza che cresce d’importanza con l’emigrazione, quando si deve dimostrare se si è capaci di tener fede a quei princìpi a contatto con costumi e mentalità diversi”.
BENE BENNIDOS
-A su cuncursu de Milanu-
Bene bennidos o frades a festare
custu tertzu cuncursu ‘e poesia
naschidu in custa terra ‘e Lombardia
pro cherrer sa Sardigna onorare.
Che nois traessadu azes su mare,
poetas de s’antiga isola mia,
pro dare lustru a tanta maghìa
de custa festa bella ‘e ammentare.
Nois sardos emigrados a Milanu
bos accollimus cun sintzeru amore
pro nos passare impare una serada.
Sa prima cosa est un’astrint’’e manu,
cun s’istima sincera e su fervore
de nois sardos de cada contrada!
VIDA ‘E PASTORES
In sas dies proghinosas atonzinas
passaimus sas oras in pinnettu;
fin oras de tristesa e de isettu
de sas oras lughentes manzaninas.
Babbu iscriviat ottadas e tertzinas,
pro me fit in su lezer su dilettu
pro m’affinare bene s’intellettu
e ponner poderosas raighinas.
Babbu carchi tertzina mi leziat
e sa oghe in cuss’ora ‘e tristura
mi pariat accurtzu e lontana.
Cando fit notte, sutta sa gabbana
babbu torrabat una criadura
e cantende e narzende si durmiat…
SA FADIGA ‘E SU LAORE
Appiccada in su patiu, b’est ancora
sa falche de messare rughinzada.
Fit bella e lughida cando sa messada
faghiat comintzende s’aurora.
Chelzo chi restet in cussa dimora
ma la chelzo pulida e lughidada
comente cando babbu l’at usada
dae s’alveschida pro degheott’ora!
Custa falche m’ammentat su dolore
de babbu chi poniat contibizu
a nois fizos, non tottus cumpridos.
Como chi semus mannos, arrividos,
e finas nois amus carchi fizu,
ammentamus sa fadiga ‘e su laore!
ZENTE DE ‘IDDA MIA
Cando chi mi detzido ‘e passizare
in sa bella campagna ‘e Tonara,
lu fatto a mente sana, in die giara
ca mi piaghet sos logos mirare.
Pius d’una ‘olta in su meu andare
giobio zente amiga e tantu cara
chi cando m’idet ridende si para
cun tantu garbu, pront’a faeddare.
Zente disposta, serena, educada
sun sas personas de sa ‘idda mia
in pes de Mugianeddu accubilada.
In tantu ‘ido baddes de ispantu
chi m’ispiran pro sa vera poesia
e pro Tonara unu dulche cantu.
CAVALLERIS E CADDOS
Caddos che-i sos meres imbriagos
sun sos de triulas in Santu Antine;
currene in unu mare de proine
ca che sos meres, cun cherveddos pagos.
Naran chi sunu zestos e appagos
pro chie credet d’esser veru omìne,
chi promittit ca est cherveddu fine
a su Santu, montrigos e serragos…
Sa marea ‘e zent’est ammirende
sos chi currene s’ardia cun impignu
e pregat chi manc’unu bi nde ruat.
Su primu a s’Arcu est su pius dignu
chi, cumoviu, sas lacrimas non cuat
e ammentat sa mama ch’est preghende.
BELLA MIA
Bella mia no andes a ballare
ca su sudare noghet sa bellesa;
beni cun megus ca ti do certesa
pro chi sigas che sempre sonniare.
Si benis custu sero a mi chilcare
t’app’a trattare cun naturalesa
e gai, ambos de comune intesa,
in s’amore ballamus cor’a pare.
Su ballu ‘e s’amore est ballu veru
chi faghet bene a nervios e ossos
e ti carignat finas su sentidu.
S’amore cando est fort’e sinceru
est finas fattu de corpos e mossos
e da-e ambos est aggradessidu!
BADORA
Dominiga manzanu in sa missa
t’appo ‘idu mudada che isposa;
unu pagu trista ma delissiosa
cun manos giuntas a s’altare fissa.
Che a tie nemmancu priorissa
bene chinta e bestida tott’e rosa
tantu ‘e parrer sa maravillosa
Lughia ‘e Manzoni, sa promissa.
Pois sa missa, cun passu serenu
t’as leadu sa carrela ‘e sa dimora
chena ‘ider chi fippo fatt’a tie
isperende in su passu pius lenu
pro ti narrer chi t’amabo med’ancora,
ma tue non pessabas tzertu a mie…