La Sardegna nuragica è interessata da una continua e sorprendente scoperta, con frequenti ritrovamenti di inestimabile valore, e a una diffusa attività di valorizzazione che interessa complessivamente tutto il territorio dell'Isola.
Oltre i circa ottomila nuraghi catalogati, frequenti segni della cultura megalitica caratterizzano e interessano vaste aree con domus de janas, tombe dei giganti, pozzi sacri (Paulilatino, Orune, Serri, etc.), dolmen, menhir; e ancora il Sinis con i suoi fascinosi Giganti di Mont'e Prama e l'unicità dello ziqqurat di Monte d'Accoddi, che richiama strutture della Mesopotamia di cinquemila anni fa e le opere del centro America di Atzechi e Maya.
L'anno 2022 è caratterizzato dalla promozione dell'Isola attraverso mostre a carattere internazionale (Berlino, San Pietroburgo, Salonicco), cui l'arte millenaria sarda è ambasciatrice di cultura e storia. Con un senso di orgoglio, di meraviglia e di mistero consideriamo, a ragione, s'antigoriu sardu come il nostro fondamentale patrimonio di civiltà identitaria.
Ad Aidomaggiore – centro della regione storica Guilcer Reale e antico abitato di frontiera tra il Giudicato d'Arborea e quello di Torres, il cui limite è conosciuto indicativamente dagli aidomaggioresi con il toponimo di Monte 'e Arborea e corrispondente a Su Monte 'e Matta Itiri – si era costituita alcuni anni fa l'associazione “ArcheoAido”, presieduta da Elisa Colleo, con il chiaro intento di attuare un progetto di promozione e di tutela dei beni culturali del territorio; ora, si registrano già interessanti risultati e hanno sensibilizzato la comunità sulle reali possibilità di sviluppo offerte dalla salvaguardia e valorizzazione del prezioso patrimonio archeologico, nella prospettiva di creare una rete ricettiva e di servizi per favorire possibilità continuative di turismo sul territorio. L'area territoriale di Aidomaggiore, in base ai reperti, rivela la presenza umana già dal periodo neolitico con le tantissime testimonianze di domus de janas e betili; il patrimonio di epoca nuragica conta circa ottanta nuraghi ( diversi a struttura semplice e altri complessi e a corridoio), pozzi sacri, fonti, tombe dei giganti ed evidenti resti di villaggi.
L'impegno di “ArcheoAido”, sempre guidato dalla presidentessa Colleo, è andato oltre allo specifico originario impegno archeologico e sotto il segno e tema “Su nuraghe” ha dato vita alla prima edizione poetica del “Premiu de Literadura Sarda in Aidumajore”. La giuria, composta da Palmira Puggioni, Filomena Contini, Quirico Mura, Franca Cocco e Giovanni Zidda, ha proclamato i tre vincitori (Sandro Biccai di Sindia, Lorenzo Brandinu originario di Orani e residente a Cinisello Balsamo, Basilio Carta di Sedilo) e assegnato menzioni d'onore ai poeti Salvatore Nonni di Orosei e a Giovanni Pira di Orgosolo; mentre l'associazione organizzatrice ha premiato il poeta locale Cristino Mureddu “per aver rappresentato, nell'elaborato poetico, buona parte dei nuraghi di Aidomaggiore”.
CUNTENTADI
B'at dies chi camino cun sa mente
e intro unu nuraghe mi colloco,
deo ebbia, solu, chena zente.
D'ogni contone sou miro e tocco,
e paret chi l'intenda respirende
comente siat biu. Tando invoco
ch'essat a campu chi s'est cuende
in s'umbra de sas pedras seculares.
E ora meda passo abboghinende:
“Narade, custos ite fun altares?
O, pius a prestu, ite fun casteddos?
E, si nono, casermas militares?
Cuntemplaizis, fortzis, sos isteddos?
O che tenian s'eterna dimora sos
chi morian, betzos e piseddos?”
Nisciunu mi faeddat, ch'esso a fora
ma primu de torrare a domo mia
un'aterun'iscuta iseto ancora.
E comente gioghende in pitzinnia
in cussos tretos m'iso unu gherreri
chi po difesa impitat s'arcu ebbia.
Ma tot'in d'una busco unu fortzeri
e, intr'inie, giovana sa mere,
chi luego mi faghet presoneri.
Mi narat: “Deo tenzo su podere,
de ti fagher connoscher su passadu,
mustrendedi sas cosas a dovere.
E gai ies comente est fraigadu
su nuraghe cun totu sos segretos,
chi ti podes contare fortunadu.
Però deves lassare sos afetos,
non si torrat in segus, tene contu,
as a viver po sempre in sos pinnetos!”.
Limbichicchi rispondo: “Non so prontu
a sighire cun tegus su caminu,
m'esseras fatu nessi calch'iscontu!”
“Andamus bene... Tenes su pidinu
de connoscher s'istoria 'e su nuraghe,
ma mudare no cheres su destinu.
Tando est menzus ch'addures in s'ambaghe
chen'ogare piantos e lamenta;
non pretendas rispostas, beni in paghe
… e de sa fantasia ti cuntenta!”
(1° Classificato – Sandro Biccai)
ALONES D'IDENTIDADE
Arcanos de misteru, pessamentos
paren alones de tempos passados
istorias e limbazos sun restados
in domos de sas janas a s'iscuru
dogni die designan su futuru
ninniande su coro chin sos bentos
ca s'antigu isolanu abitadore
in dogni caminera ogni cuzone
in cada preda serra o calancone
su signu in sos eremos at lassadu
chin sa conica forma fraigadu
tra frinas d'armonia e de dolore
e dogni turre contat un'istoria
pintande de s'autore su retratu
desizosu d'amore e de riscatu
vijones chi modellan su presente
los an lassados cando fit bivente
pro mantenner ativa sa memoria
ca sos mannos e sos projenitores
an carignadu limbazos eternos
chi eredes antigos e modernos
custodin che secreta eredidade
memorias sacras de s'identidade
pro afrancare mannos e minores
tra limbazos e predas de nuraghe
si custodin sas nostras raighinas
chi padentes pianos e pischinas
iscoperin ammentos, camineras
uve prosperan sonnios e isperas
de orgogliosa libertade e paghe
designos e isperantzias est sicuru
pessighin su caminu già traciadu
sos nuraghes si cuvan su passadu
che logos sacros bene custodidos
tramas d'identidade e de sentidos
chi ispiran su presente e su futuru
(2° Classificato – Lorenzo Brandinu)
SU NURAGHE DE ILOI
Ilòi tando narad' a Prunàghe
pro fagher festas mannas e rebotas,
cun sas pedras de sos paris de Lòtas,
bisonzus chi fatzemus su nuraghe.
Ddu fraigamos issor'e s'istrampru
a car'e sa pesad'e sos bacheddos,
e un'incràs pro sos telefoneddos,
ca est su zassu chi pigat prus campu.
Mutint fraigamuros de Tosìnghene
e sos picapedreris de Iscalòtzas
cun mazos iscrapeddos e cun còtzas
segan, acontzan, tiran e ispinghene.
Unu mese pro fagher una pinna
de crastos predas ladas e parizos
cun passaditzos tholos e passizos.
Est su primu casteddu de Sardinna.
E a daghi agabant sos traballos
prenent sos nitzos, istùzos e thòlos
de casu, de carradas, carratzòlos
e duru duru comintzant sos ballos.
Sonant sa corra, etant su pregòne:
Ilòi bos invitad'a sa festa,
ma pro mores ca tempus est de pesta
o vacinos o cun su tampone.
Treghentos zuos partin a remùcu,
sos sassarinos cantant “forza paris”
e sos maurreddinos de Calàris
sonant sos pipiòlos de saùcu.
Sos sennores arribant in carrotza
e tata Nedda cun babai Bore
de sos tuvos d'Aidumaiore
pigan balland'a son' 'e cuintrotza.
Totus cun su grimpàs e sa caròta
cun sas pandelas e sos istendardos
(ca tando puru sos Sardos funt Sardos)
chie dda cheret crùa chie còta.
E Modeo su fizu de Putzòla
a su nuraghe intrad'ispantàu
pregontad' “e chie dda fraigàu,
e comente si rezet a sa sola?”.
Ilòi bi rispondet: oh Modèo,
no b'at crèfiu prùmos e ne rigas,
a sos messarzos pentz' e a sas digas,
a sos nuraghes za bi pentzo jeo.
No ddos moven ne abbas e ne bentos
e bivent tot'allergos e cuntentos.
(3° Classificato – Basilio Carta)